Liselot Caura Belgium Beer Days

Mentee Consumptie Event Workshop Brussel

Liselot Caura is mentee van Carolien De Groote

Sinds twee jaar ben ik actief in de biersector en op die tijd heb ik heel veel geleerd over bieren en durf ik mezelf al een heuse bierkenner noemen.

Zou het je verbazen indien een wildvreemde je zou aanspreken op straat met de mededeling dat ze je dieper in het Belgische bierglas wil doen kijken? De kans is niet gering dat je Liselot Caura tegen het lijf loopt. Deze Westvlaamse startte in 2016 met haar eigen bierproject: een Private Beer Tasting Tour. De jongedame huppelt elke zaterdagnamiddag rond in Gent, vlakbij de Groentemarkt om enkele klanten een uitstekende namiddag aan te bieden. De klanten worden verwend en krijgen vele verhalen te horen terwijl ze degusteren van een goed glas bier.

Liselot loodst haar gasten – toeristen of bezoekers uit eigen land - mee naar drie plaatsen waar ze hen de beginselen bijbrengt van het bierproeven. Geen enkele moeilijke vraag is haar teveel. Voor de echte bierleken onder ons, is een toer van 2 uur nog niet voldoende, maar toch haalt ze binnen die tijdspanne het onderste uit de (bier)kan.

Waarom bier, Liselot? In 2014 begon ik te werken voor een lokale brouwer, die het bier Crabbelaer op de markt wilde lanceren. Ik was helemaal klaar voor deze uitdaging en heb meegeholpen om het bier, op korte termijn, een grote bekendheid te geven in het Gentse. In deze job moest ik zowel de technische kneepjes kennen van het vak, als de sales en alle marketing onder de knie krijgen die bij deze job komen kijken. Op die manier heb ik mij ook verdiept in de verschillende biersoorten. Je kan bezwaarlijk bier aan de man brengen als je niet weet waar de alcohol vandaan komt of waarom een tripel de benaming Tripel krijgt. Het lag mij wel om als één van de weinige vrouwen mee te kunnen praten over het Belgisch bier. Toen het in november 2015 horecabeurs was, en ik iets meer tijd had voor mezelf, begon ik met het concretiseren van dit project, en alle voorbereidingen gingen van start. Brouwerijen interviewen (zie Youtubekanaal Belgiumbeerdays, bierfestivals bijwonen, contact met Toerisme Gent opgezocht,… En toen mijn website klaar was, op 1 april, kon het echte werk beginnen. Met de nodige promo rondgaan in de stad is een vereiste om een nieuwe business te laten boosten. Zo maakt de Trollekelder deel uit van mijn marketing, als een leuk, vertrouwelijk, ondersteunend aanspreekpunt.

Je hoeft niet ver te zoeken wanneer je in de Trollekelder komt. Gewoon even links piepen net voor je de trap opgaat… en there it is: your Private Beer Tasting.

Terug naar overzicht
Markant, Best Pittig en Artemis FOD Economie